четвер, 24 вересня 2015 р.

Жінка у сфері праці: стереотипи і успіх

Шановні дами!
Чи траплялося Вам стикатися з нерівним відношенням до Вас на роботі або під час пошуку роботи? Чи вважаєте ви актуальним питання гендерної (статевої) дискримінації в сфері праці? Якщо так - ця стаття для Вас!
Наше суспільство керується стереотипами. Вони впливають на життя кожного з нас, іноді допомагаючи нам адаптуватися, а іноді — заважаючи просуватися вперед. Сьогодні я б хотіла поговорити з Вами про те, як на нас впливають гендерні стереотипи у професійні діяльності, як важко буває жінкам пробиратися через терени цих стереотипів вгору по кар'єрних сходинках.

Все більше актуальною стає тема статевої дискримінації жінок при працевлаштуванні та безпосередньо під час трудової діяльності. Жінки стверджують, що їм набагато важче адаптуватися в колективі чоловіків і їх все рідше беруть на керівні, відповідальні посади. Безперечно, це проблема для багатьох амбіційних і талановитих жінок. Для того, щоб розібратися, чому так відбувається і що з цим робити, я пропоную розглянути цю проблему в контексті трьох тематичних блоків:

  1. Як може виявлятися статева дискримінація в трудовій сфері. 
  2. Соціальні та історичні гендерні стереотипи в нашій країні. 
  3. Як досягати успіху, оминаючи капкани стереотипів. 

Прояви гендерної дискримінації

Як зазначалося раніше, статева дискримінація в нашій країні є доволі актуальною темою, особливо у трудовій сфері. 

Найбільш розповсюджені прояви статевої дискримінації - наступні:
  • небажання працедавців брати на роботу жінок, що знаходяться у репродуктивному віці;
  • небажання керівників давати відповідальні та складні завдання жінкам;
  • значно менший відсоток підвищень заробітної платні та посади у жінок, порівняно з чоловіками;
  • складнощі під час партнерських бізнес-відносин між чоловіками та жінками;
  • відсутність серйозного ставлення до жінки-працівника.
Мабуть кожна жінка, яку цікавить ця тема і яка потрапила сюдибо "наболіло", побачила тут щось, що прямо або опосередковано стосується її професійного життя.
Попри несправедливість ціх виявлень, раціональне зерно у деяких із них все-таки є. Давайте розберемося чому.
  1. Жінка репродуктивного віку теоретично, а зазвичай і практично, має всі шанси стати дружиною і матір'ю та вийти у декретну відпустку. Працедавець усвідомлює цю перспективу і розуміє, що така жінка вимушена буде через який час покинути своє робоче місце. Напротивагу їй стоїть чоловік, який статистично є більш стабільним робітником і більш жорстким керівником на час підвищення. Погодьтеся, така тенденція існує і працедавець в інтересах своєї компанії буде зважати на ці аспекти, наймаючи робітника.
  2. Фізіологічні особливості жінок також мають суттєве значення при виконанні певної роботи. Зокрема, гормональні зміни, які відбуваються щомісяця, можуть суттєво впливати на працездатність, настрій і стабільність емоційних та розумових процесів. Простіше кажучи, у другій половині менструального циклу жінці буває важче сконцентруватися. Це робить її більш придатною до творчої роботи але менш готовою до аналітичної. Звісно, існують виключення, але фізіологія є фізіологія. І коли на терезах знаходяться ефективність роботи та поступання принципам і стереотипам, працедавець обере менш гормонально залежного чоловіка в якості виконавця певних обов'язків. 
  3. Накладання соціального досвіду на ставлення до жінок. Що мається на увазі? Перш за все, це те, як деякі жінки позиціонують себе на робочому місці. Щоб не кривити душею зазначимо, що деякі жінки користуються своєю статевою приналежністю, бажаючи уникнути певних неприємних або складних завдань. Звісно, це не тенденція. Але згадайте, можливо на прикладі себе або когось зі знайомих, коли з якихось причин не вдається сконцентруватися на необхідному завданні, вимикається відповідальний робітник і вмикається стовідсоткова жінка. Таким чином значна кількість жінок спрощує собі робочий день. На жаль, на прикладі таких жінок керівники роблять висновок про більшість жіночої частини колективу.
Як бачите,  існують реальні об'єктивні підстави для надавання переваги чоловікам і час працевлаштування там підвищення на посаді. Але також важливо розуміти, що далеко не завжди ці підстави дійсно відображаються на якості роботи. За рівнем відповідальності жінки не менш відповідальні ніж чоловіки. Крім того існують типи поведінки, що можуть робити чоловіка більш емоційним, а жінку більш раціональною.
Чому ж відбувається таке розшарування працівників за статевою ознакою?

Соціальні та історичні гендерні стереотипи

Наша країна дуже кріпиться до своїх коренів. Більшість стереотипів, які існують у нашому суспільстві, мають історичне значення. Важко стверджувати, добре це чи погано. Очевидно одне — це важливо. У питанні, як жінці перебороти стетеві стереотипи, провідну роль грають 2 групи стереотипів — історичний, або етнічні, та соціальні.

Етнічні стереотипи

У нашому суспільстві так історично склалося, що на жінку накладається роль берегині домашнього вогнища - матері, дружини, господині, порадниці. Всі ці ролі є закріпленими за людиною, яка не керує, а скоріше допомагає.  Ці стереотипи закладені у підсвідомості майже кожного українця. Чомусь жінка не асоціюється із керівником, або сумлінним робітником. У психоаналізі це носить назву архетипів. Працедавець також керується архетипами. Йому дуже важко змусити себе перейти через них і звернути увагу на об'єктивну сторону, минаючи стереотипи — побачити на жінку, а потенційного відповідального і перспективного робітника.

Соціальні стереотипи

От вони мають мало відношення до історичного контексту, вони скоріше нав'язані засобами масової інформації, та частково західною культурою. Історично жінка сприймалася як дуже розумна і відповідальна людина. На більшості території України історично жінка була головною у родині, що стосувалося домашнього побуту, виховання дітей, підтримки чоловіка. Там їй не було рівних.
Вже пізніше, у 18 сторіччі, ці уявлення почали сильно мінятися. Жінка почала сприйматися скоріше як аксесуар для чоловіка, красива супутниця, додаток до статусу. Яскравим прикладом є суспільство 18-го сторіччя в його елітних проявах. Керівні посади у державі займали чоловіки, вони ж приймали всі важливі рішення, незалежно від того, чи є монархом жінка. Жінка виконувала скоріше дипломатичну роль, займаючись благодійністю, влаштуванням світських раутів, займаючись творчістю та розважаючи гостей. Розумна жінка сприймалася як щось недозволене, некультурне і неприпустиме. До неї рідко прислухалися, або принаймні рідко визнавали, що прислухаються. З тих часів почав зароджуватися стереотип, що жінка не повинна бути розумною, владною, сильною.
Із появою засобів масової інформації, зокрема телебачення, цей стереотип почав укорінюватися. На екранах телевізорів все частіше з'являється образ красивої, але не дуже розумної жінки. Дійшло до того, що роль успішної, розумної, владної бізнес-леді почав сприйматися як щось нетипове, неймовірне, феєричне.
Варто згадати, яскравий приклад у кінострічці "Диявол носить Prada". Ви не повірите, наскільки різні емоційні відгуки за цією стрічкою вдалося зібрати у чоловіків і жінок. Чоловіки майже одностайно симпатизували головній героїні на початку стрічки. Жінки ж захоплювалися героїнею Меріл Стріп. 
Ці стереотипи свідомо або несвідомо теж впливають на поведінку чоловіків по відношенню до жінок у трудовій сфері. Сильна і владна жінка викликає у підсвідомості чоловіка те, що називається когнітивним дисонансом. Тобто неспівпадіння очікування і реальності. А це призводить до внутрішнього емоційного напруження і підсвідомого, або свідомого відштовхування такої жінки. Перш за все, відштовхування саме жінки, а не того працівника, яким би вона могла стати.
Що зробити для того, щоб попри ці капкани стати успішною у своїй діяльності?

Як досягти успіху в трудовій діяльності?

Цим питанням задається 80% працевлаштованих жінок, та жінок які знаходяться в активному пошуку роботи.
Я дам Вам 5 коротких, але дуже важливих порад:
  1. Розставити пріоритети. Це перше і головне завдання, яке треба поставити перед собою, бажаючи досягти успіху. Щоб спростити Вам це завдання, я пропоную відповісти на ряд простих і важливих запитань:
  • Що є метою вашого бажання бути успішною жінкою? Заробіток, визнання, самореалізація, досягення керівної посади? 
  • На якій посаді ви хотіли бути — керівній чи виконавчій? Як довго ви хотіли б займати керівну посаду? 
  • Чи маєте ви родину та дітей? Наскільки важливими є вони у вашому житті? 
  • Який стиль поведінки для вас характерний у трудовій діяльності — авторитарний чи демократичний? 
  • Настільки ви стресостійка людина?
Ці питання мають допомогти Вам розібратися у власних пріоритетах і зрозуміти, яка посада буде для Вас більш комфортною, а це допоможе Вам визначитися, як поводити себе у колективі — наполегливо досягати підвищення, або бути стабільними відповідальним робітником на своїй посаді із перспективою підвищення оплати праці, а не посади.
  1. Якщо вашим пріоритетом є збереження робочого місця, отримання високої стабільної заробітної платні, але без перспективи посідання ланки керівника, постарайтеся акцентувати увагу співробітників та керівництва на хорошому відповідальному виконанні ваших прямих обов'язків. Але робіть це м'яко і не сильно наполегливо, а головне відповідально. Також варто постаратися раціонально оцінити доцільність взяття на себе додаткового навантаження, та свій ресурс у його виконанні. Для стабільності на своєму робочому місці достатньо відмінного виконання безпосередніх завдань. Якщо ви будете брати на себе додаткове навантаження, ви можете втратити зосередження на основному, це не принесе користі ані вам, ані компанії, в якій ви працюєте. При цьому не варто соромитися адекватно і аргументовано відстоювати свою посадову позицію, зосереджувати увагу оточуючих, на тому що Ви хороший робітник, а не лише жінка. Нехтувати своєю жіночністю також не варто — треба тримати баланс.
  1. Якщо ваша метою є досягнення керівної посади, або відкриття власного бізнесу, будьте готові до тиску з боку конкурентів та бізнес-партнерів протилежної статі. Для цього вам необхідно навчитися бути сильною, амбіційною жінкою. Важливі всі 3 слова — сильною, амбіційною та головне — жінкою. Приготуйтеся до того, що вам доведеться відстоювати свої можливості. Допоможе вам у цьому раціоналізація досягнень. Жінка на керівній посаді здебільшого має авторитарний стиль поведінки. Нажаль, підлеглі чоловіки та партнери тільки так можуть переступити через власні стереотипи. Справедливо буде зазначити, що у такої жінки більше шансів завоювати повагу колег.
  2. Постарайтеся зберігати баланс між жіночністю та амбіційністю на роботі. Не варто нехтувати тим, що Ви жінка. Навпаки, ви можете своєю успішністю та організованістю поступово міняти стереотипи чоловіків щодо жінки в суспільстві. Ви можете довести, що жінка здатна бути хорошою матір'ю, дружиною і при цьому успішним працівником. На співбесіді старайтеся акцентувати увагу працедавців на Ваших професійних досягненнях, перевагах Вас у якості спеціаліста, особистих якостях, які допоможуть на необхідні посаді. Не варто уникати відповіді на питання щодо родини або її планування. Якщо Ви чітко знаєте, чого ви хочете, відповідайте чесно, що є для Вас пріоритетом і чи Ви готові пожертвувати заради цього. Або не готові. Це буде чесно як по відношенню до працедавця, який покладає на вас надії, так і до себе, що Ви шукаєте саме Ваше місце під сонцем, а не займаєте чуже.
  3. Якщо Вам здається, що розібратися із пріоритетами самостійно Вам не вдасться, знайдіть пару годин вільного часу для консультації психолога з цього приводу. Це допоможе Вам сформувати чіткі цілі та план їх досягнення. Також за допомогою спеціаліста Ви мінімізуєте втрати, і швидше досягнете бажаного результату.
Таким чином, ми спробували розібратися у причинах та способах подолання гендерної дискримінації у трудовій сфері. Якщо ви знаєте, яку саме роботу ви плануєте виконувати, і як довго, ви зможете стати успішною, залишаючись жінкою. Вам необов'язково поступатися одним або іншим, і цілком реально зберігати баланс.
Запрошую вас до дискусії з цього приводу — діліться власним досвідом, спостереженнями.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Поделитесь своими впечатлениями, мыслями - давайте обсудим:)