вівторок, 14 липня 2015 р.

Перша зустріч з психологом: чого чекати

Продовжимо ставати більш психологічно грамотними і поговоримо про те,  що залежить від клієнта. Нижче мова піде про наступне:

  • Що включає перша зустріч з психо(логом/терапевтом)? 
  • Як зробити першу зустріч ефективною?
  • Як підготуватися до зустрічі з психологом?
  • Як проходитиме подальша робота?


Звісно, подальша робота буде спланована і ефективна, але перша зустріч завжди хвилююча і невідома для обох - клієнта і психолога. Це той аспект, в якому ви,  як клієнт,  можете зробити спільну роботу більш доцільною. 

Відповідь на ці питання навряд прийдуть на думку майбутньому Клієнту. Але саме вони складають 50% успіху подальшої роботи. Справа в тому,  що до першої зустрічі готується не лише психолог. Подумайте,  спеціаліст не знає суть ваших проблем завчасно. Перша зустріч необхідна для того, щоб скласти уявлення про те, в чому питання і як допомогти. 

І так,  що вам потрібно знати про першу зустріч з психологом? 

У більшості спеціалістів ПЗ безкоштовна і ви платите лише за вартість оренди приміщення. 
Тривалість сесії складає в середньому 60 хвилин. За 15 хвилин до кінця сесії психолог повідомляє Клієнту і пропонує підсумувати сказане і договорити ключове. Така тривалість пов'язана з особливостями функціонування нашої психіки. 

Перша зустріч може проходити на нейтральній території - парк, кав'ярня. Вона не є терапевтичною. Проте більша частина психотерапевтів надасть перевагу психологічному кабінету. 

Почати терапію на ПЗ неможливо,  адже спеціаліст має обдумати шляхи професійної допомоги. Для цього на ПЗ він збирає головну інформацію по проблемі і складає план подальшої роботи. Для вас психологія закінчиться після сесії,  а от ваш психолог буде над нею працювати у свій час.   Результат,  який ви отримаєте - це дійсно спільна робота, а не спонтанні поради. 

ПЗ включає в себе наступні елементи :
  • Знайомство
  • Огляд суті проблемної ситуації 
  • Обговорення адміністративної складової 
  • Складання терапевтичного контракту на результат 
  • Обговорення плану подальшої роботи
  • Домовленості щодо періодичності і тривалості терапії. 
Далі необхідно усвідомити власну відповідальність клієнта за ефективність першої зустрічі. Її у даному випадку рівно половина. І так, що може зробити клієнт для того, щоб перша зустріч принесла користь йому, а подальші зустрічі були більш ефективними?

Перш за все, необхідно пам'ятати про тривалість зустрічі. Подумайте, які найважливіші моменти і аспекти Вашої проблеми можна висвітлити за 45 хвилин.  Лишіть останні 15 хвилин для усвідомлення і проговорення. Крім того, вашому психологу теж буде що сказати. Це набагато краще, ніж намагатися різко згадати всі деталі під час самої зустрічі. Можна навіть занотувати суть проблеми і основні пункти, що вас хвилюють у ній.

Важливим моментом є вміння розуміти питання. За допомогою прийшли ви. І для того, щоб її отримати, необхідно бути відвертим, наскільки це можливо. На першій зустрічі  психотерапевт не стане заглиблюватися, куди не слід. Проте, він буде задавати питання і матиме намір почути чесну і конкретну відповідь. Ви маєте право не відповідати на питання, проте брехати сенсу немає.  Якщо на даний момент ви не відчуваєте в собі бажання і сили дати відповідь, скажіть про це прямо — це нормально. Метою психотерапевта є не оцінка вас, а розуміння. У ваших інтересах дозволити спеціалісту вам допомогти. Тож, однією з умов ефективності бесіди на першій зустрічі є двобічна чесність. 

Наступним етапом підготовки є уточнення власного розкладу на найближчий час. В кінці зустрічі вам буде запропоновано план роботи над вашою проблемою. Він вимагає періодичних зустрічей протягом домовленого періоду часу. Для того, щоб домовитися про наступну сесію, ви маєте знати, коли ви вільні. Враховуйте, що ви не єдиний клієнт і психолог також має узгодити наступну сесію із власним графіком. Крім того, психологи мають знайти зручне для вас обох приміщення на зазначений час. Зазвичай Клієнту пропонують 2-3 варіанти розташування психологічного кабінета. Це теж вимагає знання розкладу з обох боків. 

Окремо хочеться зазначити такий момент, як пунктуальність. Чому це важливо? По-перше, людина буде вас чекати. По-друге, час запізнення — це час, який ви забрали із власної сесії. І до і після вас були і будуть клієнти із так само оговореним часом сесії. Тому, якщо ви запізнилися на 20 хв., у вас буде на 20 хв. менше часу на сесії. Погодьтеся, це справедливо. 

Далі хочеться попросити всіх потенційних клієнтів завчасно попереджати про неможливість з'явитися на зустріч. Все таки психотерапевт прийде в зазначене місце і час сесії і свою частину домовленості виконає. Якщо з якихось причин ви не можете потрапити на консультацію, повідомте про це не менше ніж за годину - це нормально. Якщо клієнт взагалі не повідомив про неможливість бути присутнім на зустрічі, за умовами різних спеціалістів, зустріч має бути оплачена. Чому? Тому що психотерапевт на зустрічі був, був до неї готовий і чекав. У втрачений час він міг прийняти іншого клієнта. Це справедливо. Те саме стосується запізнення. 

Мінімальною тривалістю курсу консультації або психотерапії до результату є пять зустрічей. За менший час змін досягти не вдасться. Тому в кінці першої зустрічі вам буде запропоновано графік подальшої роботи. Зазвичай періодичність складає 1-2 рази на тиждень. 

І так, підведемо підсумки:

  • Перша зустріч не носить терапевтичний характер, а спрямована на ознайомлення із проблемою і складання плану подальших дій. На ній також обговорюють адміністративні питання.
  • До розмови із психологом клієнт також має підготуватися завчасно. Краще буде виділити основні аспекти проблеми до зустрічі. Від цього залежить те, наскільки ефективними будуть подальші сесії і відповідно, ваші результати. 
  • Також необхідно уточнити свій розклад на найближчий час.
  • Поважайте час психотерапевта і свій власний — попереджайте про запізнення чи неможливість прийти на зустріч.
  • Психотерапія — це робота двох. Результати залежать від того, наскільки клієнт готовий працювати із собою.